Hvordan skape psykologisk trygghet🌟

Alle er enige om at psykologisk trygghet i team, ledergrupper og organisasjoner er grunnleggende. Hvor trygge vi fÞler oss pÄ jobb avgjÞr hvor godt vi samarbeider og hvor raskt og treffsikkert vi nÊrmer oss vÄre mÄl. Hvordan kan vi bevisst jobbe med Ä skape denne tryggheten?

Hva er psykologisk trygghet?

Psykologisk trygghet som begrep strekker seg tilbake til 60-tallet, og er i grunn ikke noe nytt. Gjennom Amy Edmondson, forsker ved Harvard, og hennes arbeid i 1999 og 2002 begynte begrepet for alvor Ă„ fĂ„ fotfeste. Hun definerte psykologisk trygghet som “A shared belief held by members of a team that the team is safe for interpersonal risk taking.”

Psykologisk trygghet kom enda hĂžyere pĂ„ agendaen da Google sitt forskningsprosjekt Aristotle startet i 2012. Prosjektet Ăžnsket Ă„ finne ut hva som gjĂžr et team vellpresterende og effektivt. De brukte to Ă„r og forsket pĂ„ 180 team. Prosjektet konkluderte med at den absolutt viktigste faktoren for effektive team er psykologisk trygghet.

De siste Ă„rene har det vĂŠre mye snakk om psykologisk trygghet ogsĂ„ her hjemme. BĂ„rd Fyhn ved NHH beskriver psykologisk trygghet som “Opplevelsen av frihet til Ă„ vĂŠre seg selv”. Psykologisk trygghet kan hĂžres ut som et fluffy fagbegrep. Jeg liker Ă„ tenke pĂ„ det sĂ„ enkelt som â€œĂ„ fĂžle oss trygge”.

Tegn pÄ psykologisk trygghet

Som deltaker og leder i ulike team, avdelinger og grupperinger har jeg sett ulike nivÄer av trygghet. Det er en spennende Þvelse Ä se etter hvordan tryggheten tar form. Hvordan kan du observere psykologisk trygghet i hverdagen?

  • Vi tar sjanser — vi ikke er redde for Ă„ bli pekt pĂ„. Jeg som gruppemedlem kjenner meg trygg pĂ„ at jeg har den stĂžtten jeg trenger om ting skjĂŠrer seg.

  • Vi sier det vi mener — det er trygt Ă„ dele meninger, ogsĂ„ nĂ„r vi er uenige. Vi ser pĂ„ uenighet som en styrke.

  • Vi utfordrer hverandre — vi snakker om ting som ikke fungerer og foreslĂ„r forbedringer.

  • Vi tar det ikke personlig — vi skiller mellom person og fag. Vi har gode diskusjoner og fĂ„r frem ulike perspektiver.

  • Vi ber om hjelp — vi deler utfordringer fĂžr de har vokst seg store. Vi har lav terskel for Ă„ spĂžrre om hjelp nĂ„r vi stĂ„r fast.

  • Vi gĂ„r i hverandres bed — vi sparrer tidlig, viser uferdig arbeid og setter pris pĂ„ innspill fra andre, ogsĂ„ utenfor vĂ„rt fagfelt.

  • Vi spiller hverandre gode — vi tilpasser oppgavene til hverandre og bygger pĂ„ hverandres styrker.

  • Vi tĂžr vĂŠre sĂ„rbare — vi deler hvordan vi har det, og ber om ekstra stĂžtte eller forstĂ„else nĂ„r vi har har behov for det.

  • Vi er ĂŠrlige med hverandre — vi er ikke redde for at andre har skjulte agendaer eller jobber mot andre mĂ„l enn oss.

  • Vi ser pĂ„ feil som lĂŠring — vi tar til oss lĂŠring og ser etter nye angrepsvinkler pĂ„ de utfordringene vi mĂžter.

Hvordan skape psykologisk trygghet?

Hvordan kan du som leder eller medarbeider pÄvirke den psykologiske tryggheten?

  1. TydeliggjĂžr hva dere Ăžnsker Ă„ oppnĂ„. Hvilket problem skal dere hjelpe brukeren med? Hvordan henger det sammen med produktets strategi og mĂ„lene til forretningen? De fleste mennesker trenger tydelige rammer for Ă„ fĂžle seg trygge. Med en delt hensikt vil teamet trekke i samme retning.

  2. Bli enige om hvordan dere vil jobbe sammen. Hvilke verdier lever dere etter? Hvilke kjĂžreregler vil dere ha, og hvordan skal dere ettergĂ„ dem? Lag et sett handlingsregler/en teamkontrakt for samarbeidet.

  3. Avklar forventninger og roller. Gjennom gode rolleavklaringer og tydelig forventninger blir vi tryggere i rollene vĂ„re. NĂ„r alle i teamet kjenner hverandres ansvarsomrĂ„de flyter ting rett og slett bedre.

  4. La folk dele sin personlige motivasjon. Hvorfor er du her? Hva motiverer deg med denne utfordringen? Hvilke kvaliteter hos teamet setter du ekstra pris pĂ„? Det bygger trygghet nĂ„r teamet Ă„pent deler med hverandre.

  5. VĂŠr nysgjerrig pĂ„ de du jobber med. NĂ„r du blir bedre kjent med din kollega fĂ„r du en stĂžrre forstĂ„else for at dere er ulike. Du bygger en tryggere relasjon med din kollega nĂ„r du viser interesse for hvem hun er.

  6. VĂŠr raus med deg selv og med andre. Ingen har bare gode dager. Det er viktig Ă„ fĂžle seg hjemme selv om man ikke er helt pĂ„ topp. Bidra til en raus kultur hvor dere gir hverandre rom, og bryr dere om hverandre.

  7. By pĂ„ deg selv. VĂŠr litt personlig uten Ă„ bli privat. NĂ„r du gĂ„r foran blir det enklere for andre Ă„ vĂŠre seg selv pĂ„ ekte. GjĂžr det til en styrke at dere er ulike, bĂ„de faglig og i personlighet. Vi er alle forskjellige, det er jo det som gjĂžr det sĂ„ spennende.

Har du andre rÄd eller refleksjoner, legg gjerne inn en kommentar under :)

Forrige
Forrige

Hva er en agile coach?

Neste
Neste

LĂžk eller varde?